Uit de koplopertafel mbo – Alleen het Spinnenweb uitleggen? Dat gaat het niet worden

 In Interview, Koplopertafels

Spreek je Lysbeth de Vries, dan weet je gelijk wat Positieve Gezondheid kan losmaken. Veel enthousiasme, creativiteit en vasthoudendheid. Maar goed dat ze als docent Sport en Bewegen van ROC van Twente deel uitmaakt van de koplopertafel mbo. Daar smeedt ze – samen met 9 gedreven collega’s uit het land – plannen om Positieve Gezondheid een plek te geven in het middelbaar beroepsonderwijs.

Het mbo is volop aan het veranderen. En dat geeft Positieve Gezondheid een unieke kans. In het schooljaar 2018-2019 gelden er nieuwe uitstroomprofielen voor de opleidingen Sport en Bewegen, waaronder het profiel Sport, Bewegen en Gezondheid. Dat heeft alles te maken met de samenleving die verandert, en de inzichten en behoeften die daarin meebewegen. Tot nu toe lag in het kwalificatiedossier voor het mbo de nadruk op thema’s als meer bewegen en niet roken. Maar vanaf volgend schooljaar mogen de leerlingen zich ook bekwamen in het opzetten van een leefstijlplan, met Positieve Gezondheid als uitgangspunt.

 

Een andere aanpak nodig

Die mogelijkheid willen ze graag benutten op ROC van Twente. En daarvoor is een andere aanpak nodig. ‘Het belangrijkste verschil is dat je straks als personal trainer of sportcoach bijvoorbeeld, de persoonlijke beweegredenen van mensen als startpunt neemt om tot verandering te komen. Misschien is dan het doel niet zozeer om de knie weer klachtenvrij te krijgen. Maar wel om weer met je kind van de glijbaan af te kunnen.’ Wat ook een uitdaging wordt, is om mensen te helpen hun leefstijl vol te houden. ‘We zeggen wel eens tegen elkaar hier: wie het lukt om mensen zover te krijgen dat zij hun leefstijl een jaar volhouden, verdient pas echt zijn diploma.’

 

Ideeën ophalen en delen

Hoe gaan ze de nieuwe aanpak vormgeven bij het ROC? De Vries: ‘We barsten van de ideeën. In de koplopertafel voor het mbo zitten we met nog meer enthousiastelingen om de gezamenlijke ideeën te verkennen en uit te werken. We gaan meedenken in een plan voor een train-de-trainersopleiding. En we werken aan het samenstellen van een toolbox met voorbeelden, presentaties en materialen. Anderen kunnen daaruit dan weer ideeën ophalen, ze uitproberen, verder ontwikkelen en weer delen.’

 

Aansluiten op type onderwijs

Belangrijk daarbij is om Positieve Gezondheid op een passende manier vorm en inhoud te geven voor speciaal dit type onderwijs. ‘Dat betekent dat we moeten aansluiten bij wat de mbo-student helpt. Die moet Positieve Gezondheid kunnen beleven, voelen en begrijpen. Alleen het Spinnenweb uitleggen in een lesje? Dat gaat het niet worden.’

 

Oproep

Heb je zelf ervaring of materialen die Positieve Gezondheid een plek helpen geven in het mbo? Laat het ons weten. Mail ze naar Malou Timmers: m.timmers@ipositivehealth.com.

 

0