Dokter Tamara gebruikt Positieve Gezondheid in leefstijlprogramma voor werknemers om veranderwens in beeld te brengen
Dokter Tamara gebruikt Positieve Gezondheid in leefstijlprogramma voor werknemers om veranderwens in beeld te brengen
Tamara de Weijer heeft één belangrijke missie: Nederland gezond maken, zowel fysiek als mentaal. Daarom deelt de huisarts al jaren haar kennis en ervaring op het vlak van een gezonde leefstijl. In haar leefstijlprogramma’s, die ze onder andere aanbiedt aan werknemers, is een belangrijke rol voor Positieve Gezondheid weggelegd.
Waarom ben je in eerste instantie gestart met het ontwikkelen van jouw leefstijlplatform?
‘Als huisarts merkte ik dat ik tijdens mijn consulten telkens één-op-één hetzelfde verhaal vertelde. Over beweegnormen, het belang van goede voeding, een goede nachtrust en voldoende ontspanning. Mijn missie is om Nederland gezond te maken, zowel fysiek als mentaal. Ik merkte dat ik vanuit mijn spreekkamer eigenlijk maar heel weinig impact kon maken. Op een gegeven moment werd ik benaderd door digitaal expert Marloes Collins met de vraag of wij onze krachten konden bundelen. Met een platform konden we alle informatie in mijn hoofd omzetten naar een middel waarmee we in één klap veel mensen kunnen bereiken. Dat hebben we ontwikkeld en gepusht via social media, lezingen en presentaties.’
Wat is de kracht van jouw aanpak?
‘Dat ik huisarts ben, maakt een groot verschil. Mensen hebben vertrouwen in wat ik vertel. Ze geloven dat ik deel vanuit kennis. En daar mogen ze ook vanuit gaan. Ik verkoop namelijk geen onzin. Onze boodschap is genuanceerd. We doen geen valse beloften van ‘val 10 kilo af in 10 weken’. We kijken naar de brede leefstijl, waarbij we gaan voor duurzame gedragsverandering. Mensen krijgen de tools in handen om hun gedrag te veranderen en om gewoontes te ontwikkelen.’
Waarom kwam de shift van de consument naar trainingen voor het bedrijfsleven?
‘Wat je vaak ziet is dat de mensen die eigenlijk al wat bewuster met hun leefstijl bezig zijn, gebruikmaken van ons platform. 95% van onze deelnemers is vrouw. Door het aanbieden van trainingen aan organisaties, kunnen we ook andere doelgroepen aanspreken. Nu is zo’n 30 á 40% van de deelnemers tijdens onze training voor werknemers man. We spreken dus een nog bredere doelgroep aan.’
Waarom willen bedrijven aan de slag met leefstijl?
‘Voor veel bedrijven wordt vitaliteit steeds belangrijker. Het fit en veerkrachtig houden van personeel, is vaak een belangrijke pijler in de interne strategie. Dat vind ik een heel mooie ontwikkeling. En er zijn heel veel mensen die graag iets aan hun leefstijl willen veranderen. Je fitter voelen, beter slapen, minder pillen innemen. Maar hoe doe je dat? Met kleine stapjes, die we je leren in onze training. Via de werkgever, zien we de participatie onder verschillende doelgroepen toenemen. Inmiddels hebben we de training aangeboden aan onder andere bedrijven in IT, een bedrijfscateraar, de vrijwillige brandweer, GGD, een kinderopvang en in een groot ziekenhuis.’
In jouw methode werk je zowel met een leefstijlkompas als met het spinnenweb van Positieve Gezondheid. Hoe versterken die twee elkaar?
‘Zowel mijn leefstijlkompas als het spinnenweb van Positieve Gezondheid kennen 6 dimensies. Het kompas gaat over: Zingeving, Beweging, Ontspanning, Slaap, Verbinding en Voeding. Maar zaken als financiën en huisvesting, zoals die zijn opgenomen in de vragenlijst van Positieve Gezondheid, neem ik hierin niet mee. Het kompas zit echt aan de oplossingskant, terwijl het spinnenweb gaat over: ‘Hoe zie jij je eigen gezondheid?’. Positieve Gezondheid geeft inzicht in de veranderwens, in wat jij denkt nodig te hebben. Het kompas biedt hier een vervolg op, een passend advies.’
Waarom heb je Positieve Gezondheid in jouw training opgenomen?
‘Ik heb de training Positieve Gezondheid gevolgd en vanaf het moment dat ik ermee in aanraking kwam, was ik verkocht. Met name omdat je ziet dat de veranderwens die mensen die het spinnenweb invullen, beklijft op de lange termijn. Positieve Gezondheid zet mensen aan het denken. Het geeft inzicht. En dat stukje duurzaamheid is ook zo belangrijk voor het aanpassen van je leefstijl. We laten het spinnenweb invullen in week 0, week 5/6, week 11 en week 50. Dat levert heel mooie resultaten op.’
Waarom is een duurzame aanpak belangrijk in een leefstijlprogramma?
‘Diëten werken zo lang je ze volhoudt. Maar wanneer je ermee stopt, kom je net zo hard weer aan. Het is heel moeilijk om rigoureus te veranderen. Wil je impact maken, dan moet je jezelf met kleine stapjes nieuwe gewoonten aanleren. We leven in een omgeving die niet past bij hoe ons brein werkt. Wij leren mensen met meer mildheid naar zichzelf te kijken. We geven onszelf nog vaak de schuld van bijvoorbeeld overgewicht, alsof het volledig onze eigen verantwoordelijkheid is. Maar hoe je omgeving is ingericht, speelt ook een belangrijke rol. Door stress en de reactie op continue prikkels, eet je misschien ongezond. En bovendien ben je geprogrammeerd altijd meer te eten dan nodig, omdat voedsel vroeger schaars was. Als je begrijpt dat sommige oorzaken soms buiten jezelf liggen, word je liever tegen jezelf.’
En hoe zet je dan uiteindelijk aan tot verandering?
‘Dat is het mooie van Positieve Gezondheid. Je krijgt een hele kaart in beeld, maar je beslist zelf waar je mee aan de slag gaat. Machteld Huber heeft wel eens gezegd: ‘Mensen doen wat ze willen doen, niet wat ze moeten doen.’ En dat is precies de crux. Door teveel van onszelf te moeten, halen we de lol eraf en hebben we continu een gevoel van falen. Wij leren met ons leefstijlprogramma dat verandering geen grote moeite hoeft te kosten, door mensen aan te spreken op hun eigen motivatie.’
Meer weten over de trainingen voor Werknemers? Mail dan naar: zakelijk@doktertamara.nl