Thema 1: De kern van Positieve Gezondheid
Positieve Gezondheid is een bredere kijk op gezondheid, uitgewerkt in zes dimensies. Voor toepassing in de praktijk zijn deze dimensies vertaald naar een gespreksinstrument met 44 vraagstellingen. Antwoorden op de vragen worden weergegeven in een visuele afbeelding: het spinnenweb. Voortbordurend op de wetenschappelijke basis die er ligt, is er behoefte aan kennisontwikkeling over de werkzame elementen, het gesprek en Positieve Gezondheid als onderdeel van de brede benadering van gezondheid. Deze onderwerpen zijn uitgewerkt in zes concrete kennisvragen.
- How should we define health? (Huber, 2011)
- Towards a conceptual framework relating to ‘Health as the ability to adapt and to self manage’. Louis Bolk Instituut, Driebergen.
- Towards a new, dynamic concept of Health. Its operationalization and use in public health and healthcare, and in evaluating the health effects of (organic) food. (Huber, 2014)
- Towards a ‘patient-centred’ operationalisation of the new dynamic concept of health: A mixed methods study. (Huber et al., 2016)
- Development of the My Positive Health dialogue tool for children: a qualitative study on children’s views of health (De Jong-Witjes et al., 2022)
- The six dimensions of positive health valued by different stakeholders within mental health care. (Van de Loo et al., 2022)
- Mijn Positieve Gezondheid en Mijn Kwaliteit van Leven: wat zijn de verschillen en hoe versterken ze elkaar? iPH, april 2022.
- Ontwikkeling van de ‘mijn positieve gezondheid’ jongerentool. (Van Vliet et al., 2019)
- Heroverweeg uw opvatting van het begrip ‘gezondheid’. (Huber et al., 2016)
- Gezondheid: een definitie? (Poiesz et al., 2016)
- Positieve Gezondheid in Nederland: Wie, wat, hoe, waar en waarom? Rapport in opdracht van ZonMw, maart 2016.
- Praktijkhandreiking werken met Positieve Gezondheid. Lessen uit Limburg. (Yaron et al., 2021)
- Designing a Positive Health Dialogue Tool for Adolescents and Young Adults: A Mixed Methods Study. (Van Vliet et al., 2024).
- Core elements of the Positive Health dialogue during patient consultations: a qualitative study exploring expert and user opinions in the Netherlands. (Aalbers et al. 2024) (Ingediend, preprint beschikbaar)
- Positive health: An integrated quantitative approach in patients with chronic gastrointestinal and hepato-pancreatico-biliary disorders (Lemlijn-Slenter et al., 2024)
- The Alternative Dialogue: A qualitative study exploring expert and user opinions on the practical
application of the My Positive Health Tool during patient consultations in the Netherlands. (Aalbers) - Concepts of health in different contexts: a scoping review. (Van Druten et al., 2022)
- Definitions of positive health: a systematic scoping review. Global Health Promotion. (Bodryzlova et al., 2023)
- IPH, Talent for Care. Positieve Gezondheid in perspectief. 2019.
- Positieve Gezondheid: naar meer conceptuele helderheid. (Steverink, 2024).
Publicaties
Publicaties:
Kennisvraag 1
Werkzame elementen zijn onderdelen van een interventie die ervoor zorgen dat de interventie de gewenste uitwerking heeft. Bij het aanpassen van een interventie zijn de werkzame elementen van cruciaal belang. De verschillende elementen van het werken met Positieve Gezondheid zouden op zichzelf of gezamenlijk effectief kunnen zijn in het bijdragen aan eigen regie of andere gewenste uitkomstmaten. Denk daarbij aan het invullen van de vragenlijst als element en het zien van het resultaat daarvan in een spinnenweb, en het voeren van het goede (andere) gesprek over het spinnenweb.
Publicaties:
Kennisvraag 2
De vragenlijst ‘Mijn Positieve Gezondheid’ bestaat uit 44 vragen, verdeeld over zes dimensies. De lijst kan zowel digitaal als op papier worden ingevuld. Het resultaat van de ingevulde vragen wordt visueel weergegeven in de vorm van een spinnenweb. Op www.mijnpositievegezondheid.nl kunnen de vragenlijsten worden ingevuld. Er zijn vijf versies: de standaard, de eenvoudige versie, de versie voor kinderen, de versie voor adolescenten, en een Engelse standaardversie. Het werken met de vragenlijst bestaat eruit dat professionals of vrijwilligers mensen vragen of ze geïnteresseerd zijn in het invullen van de vragenlijst, en of ze behoefte hebben aan een gesprek over hun spinnenweb. Dit gesprek noemen we ‘het andere gesprek’. In dit gesprek wordt het spinnenweb op een coachende wijze besproken: wat gaat er goed, wat gaat er minder? Wat is voor iemand belangrijk, oftewel: aan welke dimensie zou iemand meer aandacht willen besteden? Vervolgens kan worden gekeken welke stap iemand zou willen maken en wat er nodig is om dit te bereiken.
Publicatie:
Kennisvraag 3
In vele sectoren ervaren professionals een hoge tijdsdruk. Deze vraag gaat over implementatie: hoe kan het werken met de vragenlijst worden ingepast in de dagelijkse werkwijze?
Publicatie:
Kennisvraag 4
Maakt het bijvoorbeeld uit of het gesprek wordt gevoerd door een professional uit zorg en welzijn of door een vrijwilliger in het buurthuis?
Kennisvraag 5
De relatie tussen leefstijl en gezondheid is breed bekend, maar gedragsverandering naar een gezondere leefstijl is niet eenvoudig te realiseren. Er is nu wel toenemende aandacht voor leefstijl in de zorg.
Publicatie:
Kennisvraag 6
Wereldwijd is een transitie gaande waarbij de focus van het behandelen van ziekte verschuift naar het bevorderen van gezondheid. In de literatuur wordt gezocht naar de toepassing, samenhang en verschillen tussen verschillende begrippen daarbij, zoals brede benadering van gezondheid en Positieve Gezondheid.
Publicaties: