Proces-en effectevaluatie
Een aantal zorg- en welzijnsprofessionals gaat in een paar gemeenten aan de slag met het gespreksinstrument Positieve gezondheid. Zij doen mee aan een pilot, waarin wordt gekeken of het aanbieden van deze ‘positieve gezondheidsgesprekken’ minima kan helpen bij het verbeteren van hun gezondheid. Binnen de pilot voert ‘de aanbieder van het gesprek’ per patiënt/ cliënt drie gesprekken: een startgesprek, een tussengesprek en een eindgesprek een half jaar na het startgesprek. Voor de proces- en effectevaluatie van deze pilot zijn vragenlijsten ontwikkeld. De vragenlijsten zijn gekoppeld aan het soort gesprek; bij elk gesprek (start-, tussen- of eindgesprek) hoort een andere vragenlijst. Aan het eind van ieder gesprek vult de zorgverlener (deels samen met de patiënt/cliënt) de vragenlijst in.
Daarnaast worden aan het eind van de pilotperiode interviews afgenomen met enkele zorg- en welzijnsprofessionals die aan de pilot meedoen en met een aantal patiënten/cliënten met wie zij gesprekken hebben gevoerd.
De vragenlijsten leveren zowel input voor de proces- als effectevaluatie op. De interviews leveren met name input op voor de procesevaluatie.